Site-ul oficial al școlii
Nu ești autentificat.
Planul antibullying are rolul de a preveni şi combate bullying-ul între elevii școlii noastre.
Obiectivul general este de a face din Școala Gimnzială ,,Nicolae Velea” un loc sigur, de a crește nivelul dem conștientizare a fenomenului de bullying în rândul profesorilor și al elevilor și de a promova relații sociale positive între copii.
Obiectivele specifice urmărite:
1) Înțelegerea bullying-ului ca fenomen social de către profesori și elevi;
2) Îmbunătăţirea strategiilor de identificare a problemelor sociale și emoționale ale elevilor cauzate de fenomenul de bullying;
3) Creșterea capacității corpului profesoral de a face față eventualelor situații de bullying;
4) Îmbunătăţirea adaptabilității elevilor la factorii externi sociali și emoționali;
5) Reducerea riscului de bullying și a formelor de bullying electronic ( cyberbullying) în rândul
elevilor;
6 ) Încurajarea și sprijinirea elevilor în dezvoltarea abilităților de a lua atitudine și a ajuta victimele în situații de bullying.
Interventii la nivel individual:
•Identificarea persoanelor si a cauzelor pentru care acestea au manifestari de bullying, prin consultarea elevilor, a cadrelor
didactice si a personalului specializat (psihologi, asistenti sociali și maternali ).
• Elaborarea si derularea unor programe de asistență individualizată în situații de bullying în în rândul elevilor ( autori sau ca victime) în prin care să se urmarească:
- înțelegerea consecintelor actelor de hărțuire psihologică repetată asupra celorlalți (colegi, cadre didactice, parinti, prieteni etc.);
- prevenirea aparitiei dispozitiilor afective negative (resentimentul, suspiciunea excesivă, iritabilitatea, ostilitatea, negativismul);
- ameliorarea imaginii de sine (atitudine pozitivă față de sine, evaluarea corectă a calităților și defectelor personale, perceptia pozitivă a experiențelor de viață, proiectarea unor experiențe pozitive pentru viitor);
- dezvoltarea autonomiei (rezistența față de evaluările celorlalți prin cristalizarea unor valori personale pozitive);
- dobândirea autocontrolului asupra impulsurilor de moment și a capacitatii de autoanaliză.
• Implicarea elevilor cu care comit acte de violență fizică sau psihologică în mod repetat în programe de asistență derulate în parteneriat cu alte institutii specializate (Politia comunitară, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, biserica, etc.)
• Valorificarea intereselor, aptitudinilor și capacităților elevilor cu risc de manifestare a comportamentului de bullying, în activitati scolare si extrașcolare (sportive, artistice etc.).
• Responsabilizarea elevilor care au comportament violent prin aplicarea unor masuri de interventie cu potential educativ și formativ; evitarea centrării exclusiv pe sancțiune și eliminarea din practica educaționala a unor sanctiuni care contravin principiilor pedagogice (de exemplu, sanctionarea comportamentului violent prin notă, repetenție, exmatriculare etc.).
• Identificarea si asistarea elevilor victime ale bullyingului prin implicarea cadrelor didactice, a personalului specializat (psihologi, asistenti sociali) și a părinților/ aparținătorilor
Interventii la nivel relational:
Recomandări privind familia:
• Informarea părinților cu privire la serviciile pe care le poate oferi școala în scopul prevenirii bullying-ului și cyberbullying-ului si ameliorarii relatiilor părinți-copii (consiliere, asistență psihologică); implicarea în astfel de activități a personalului specializat (psihologi, asistenți sociali).
• Acordarea de sprijin familiilor care solicită asistență si orientarea acestora către serviciile specializate.
• Colaborarea școlii cu familiile elevilor cu potential violent sau care au comis acte de violență, în toate etapele procesului de asistență a acestora (informarea, stabilirea unui program comun de intervenție, monitorizarea cazurilor semnalate); organizarea de întâlniri în școală, vizite în familii, programe extrașcolare cu participarea comună a elevilor, a părinților, a cadrelor didactice si a
specialiștilor din alte sectoare de activitate.
• Identificarea unor părinți-resursă care să se implice în activitățile de prevenire sau în rezolvarea cazurilor de bullying.
• Initierea unor programe destinate părinților, centrate pe conștientizarea, informarea si formarea cu privire la dificultatile de adaptare a copiilor la mediul școlar și la diferite aspecte ale violenței scolare, respectiv a bullying-ului (forme, cauze, modalități de prevenire, parteneri).
• Semnalarea de către școală a cazurilor de familii cu un comportament violent repetat față de copii si implicarea în rezolvarea acestora (în cazuri extreme, participarea la procedurile de instituire a plasament familial); colaborarea școlii cu institutii cu responsabilitati în acest domeniu- Directia Generală de Asistență Socială și Protectia Copilului, poliție etc.
Recomandari privind școala
• Includerea, pe agenda întâlnirilor formale ale scolii (Consiliu de Administratie,
Consiliu Profesoral, Consiliul Elevilor, Comitetul de Părinți), a unor teme legate de bullying, care sa aibă ca scop conștientizarea dimensiunii fenomenului și analiza formelor, a actorilor si a cauzelor situatiilor ce pot apărea nivelul institutiei .
• Elaborarea unor strategii coerente de prevenire și intervenție, initierea unor programe care să raspundă unor situatii specific unității de învățământ (identificarea riscurilor în contextul concret al școlii, a persoanelor cu potențial violent sau cu risc de a deveni victime), cu implicarea activă a elevilor ca parteneri;
• Asigurarea că regulamentul de ordine interioară este un mijloc real de prevenire, prin:
- definirea clară și funcțională a criteriilor de disciplină școlară și de conduită în scoală a tuturor factorilor (elevi, profesori, personal non-didactic);
- adaptarea prevederilor la contextul specific în care functionează instituția;
- implicarea factorilor de la nivelul școlii (elevi, cadre didactice) înaplicarea prevederilor acestuia;
Interventii la nivel curricular:
• Dezbaterea, în timpul orelor de consiliere și orientare, a situatiilor de violență sau de hărțuire observate în scoală sau în
vecinatatea acesteia și încurajarea exprimării opiniei elevilor privind aceste situații, cu posibile căi de solutionare.
- Valorificarea temelor relevante pentru problematica bullying-ului, care nu se regăsesc încă în curriculumul diferitelor discipline scolare, prin utilizarea unor strategii activ-participative (studiu de caz, joc de rol, analiza critica a mesajelor audio-vizuale cu continut violent, problematizare etc.), care să conducă la conștientizarea și dezvoltarea unei atitudini critice a elevilor față de problematica violenței scolare.
- Derularea unor programe si activitati extrascolare pe tema combaterii bullying-ului (de exemplu: ,,Bullying 0, misiune posibilă”, la care să participe elevi, cadre didactice, părinți).
• Organizarea de programe de informare a elevilor privind modalitatile adecvate de gestionare a unor situatii concrete de bullying, centrate pe dezvoltarea unor competențe de înțelegere și auto-control, negociere a conflictelor, comunicare, mijloace de auto-apărare.
• Initierea unor programe de educatie intra- si inter-generațională și de educație parentală prin care să se urmarească îmbunătățirea relațiilor dintre: copii-parinti-cadre didactice-conducerea scolii).
• Sensibilizarea profesorilor față de problematica bullying-ului (forme de hărțuire psihologicărepetată, cauze generatoare, mecanisme de prevenire, strategii de ameliorare, cadru legislativ și instituțional) prin activitati de formare derulate la nivel local: cursuri de formare, cercuri pedagogice tematice, schimburi de experiență.
• Cresterea transparentei evaluarii rezultatelor elevilor (criterii, metode), în scopul diminuării tensiunilor care conduc la aparitia
unor situatii de bullying (între elevi și profesori sau între elevi);
• Ameliorarea managementului comunicarii între toti factorii de la nivelul scolii, prin identificarea principalelor bariere
comunicationale si prin diversificarea strategiilor si a canalelor de comunicare; organizarea de activitati informale elevi-cadre
didactice-parinti;
• Asigurarea unui mediu scolar adecvat pentru derularea activitatilor didactice în conditii optime, prin:
- evitarea supraaglomerarii colectivelor de elevi, atât la nivelul scolii, cât si la nivelul claselor;
- serviciu de pază;
- aparatură de supraveghere și securitate funcțională.
La nivel comunitar:
• Dezvoltarea de parteneriate ale școlii cu alte institutii la nivel local – poliție,
jandarmerie, autoritati locale, ONG-uri etc. – pentru siguranța deplasării elevilor și pentru crearea unei vecinătăți lipsite de pericole;
La nivel social
• Implementarea unui sistem de monitorizare a fenomenelor de bullying în școală, care implică: elaborarea unei strategii de colectare a informatiilor, construirea unei baze de date etc.
• Stimularea cooperarii inter-institutionale în initierea, derularea, monitorizarea si evaluarea unor programe de monitorizare a cazurilor de bullying.
• Participarea cadrelor didactice la programele de formare continua.
• Multiplicarea măsurilor de reducere a accesului elevilor la violența exprimată în media – violență verbală, pornografie și imagini cu conținut violent.
• Stimularea cercetării privind violența scolară și fenomenul de bullying, utilizarea exemplelor de succes în prevenirea si combaterea acestui fenomen.
DIRECTOR,
ROMULUS-PETRIŞOR HIRICĂ
Deconectat