Site-ul oficial al școlii
Nu ești autentificat.
Școala Gimnazială Nicolae Velea
Comuna Cepari, Județul Argeș
REGULAMENTUL INTERN DE FUNCŢIONARE
A COMISIEI PENTRU EVALUAREA ŞI ASIGURAREA CALITĂŢII
DE LA ȘCOALA GIMNAZIALĂ NICOLAE VELEA, CEPARI
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1. Comisia pentru Evaluarea si Asigurarea Calităţii din cadruL Școlii Gimnaziale Nicolae Velea este un organism de asigurare internă a calităţii educaţiei înfiinţată în următorul cadru legal:
• LEN /2011;
• LEGEA nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/12.07.2005 privind asigurarea calităţii educaţiei
• Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin O.MEdC nr. 4925/2005
• Ordonanţă de urgenţă nr. 75/12.07.2005 privind asigurarea calităţii educaţiei
• H.G. nr. 1258/18.10.2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP)
• H.G. nr. 21/18.01.2007 pentru aprobarea Standardelor de autorizare de funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum si a Standardelor de acreditare si de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
• H.G. nr. 22/25.01.2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării si evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie;
CAPITOLUL II
DOMENII ŞI CRITERII
Art. 2. Asigurarea calităţii educaţiei se referă la următoarele domenii şi criterii:
A. Capacitatea instituţională, care rezultă din organizarea internă, din infrastructura disponibilă, definită prin următoarele criterii:
a) structurile instituţionale, administrative şi manageriale;
b) baza materială;
c) resursele umane;
B. Eficacitatea educaţională, care constă în mobilizarea de resurse cu scopul de a se obţine rezultatele aşteptate ale învăţării, concretizată prin următoarele criterii:
a) conţinutul programelor de studiu;
b) rezultatele învăţării;
c) activitatea de cercetare ştiinţifică sau metodică, după caz;
d) activitatea financiară a organizaţiei;
C. Managementul calităţii, care se concretizează prin următoarele criterii:
a) strategii şi proceduri pentru asigurarea calităţii;
b) proceduri privind iniţierea, monitorizarea şi revizuirea periodică a programelor şi activităţilor desfăşurate;
c) proceduri obiective şi transparente de evaluare a rezultatelor învăţării;
d) proceduri de evaluare periodică a calităţii corpului profesoral;
e) accesibilitatea resurselor adecvate învăţării;
f) baza de date actualizată sistematic, referitoare la asigurarea internă a calităţii;
g) transparenţa informaţiilor de interes public cu privire la programele de studii şi, după caz, certificatele, diplomele şi calificările oferite;
h) funcţionalitatea structurilor de asigurare a calităţii educaţiei, conform legii.
Art. 3. În înţelesul prezentului regulament:
a) Criteriul se referă la un aspect fundamental de organizare şi funcţionare a unei organizaţii furnizoare de educaţie.
b) Standardul reprezintă descrierea cerinţelor formulate în termen de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activităţi în educaţie.
c) Standardul de referinţă reprezintă descrierea cerinţelor care definesc un nivel optimal de realizare a unei activităţi de către o organizaţie furnizoare de educaţie, pe baza bunelor practici existente la nivel naţional, european sau mondial.
d) Indicatorul de performanţă reprezintă un instrument de măsurare a gradului de realizare a unei activităţi desfăşurate de o organizaţie furnizoare de educaţie prin raportare la standarde, respectiv la standarde de referinţă.
e) Calificarea este rezultatul învăţării obţinut prin parcurgerea şi finalizarea unui program de studii profesionale sau universitare.
Art. 4. Asigurarea calității reprezintă condiția de optimizare si de dezvoltare a calitatii ofertei furnizorilor de educație si formare profesionala, ca răspuns la cerințele angajatorilor si la evoluția pieței muncii în ansamblu.
CAPITOLUL III
CONSTITUIREA COMISIEI PENTRU EVALUAREA ŞI ASIGURAREA CALITĂŢII
Art.5. Comisia pentru evaluarea si asigurarea calității este singura comisie la nivel de şcoală care are un statut reglementat prin lege organică;
Art. 6. Comisia este formată din 3-9 membri: reprezentanţi ai corpului profesoral, aleşi prin vot secret de consiliul profesoral, un reprezentant al sindicatului reprezentativ, un reprezentant al părinţilor, un reprezentant al elevilor, un reprezentant al Consiliului Local şi un coordonator.
Art.7. Membrii comisiei trebuie sa aibă următoarele competenţe:
- o bună pregătire profesională;
- rezultate deosebite sau bună reputaţie în şcoală şi comunitate;
- flexibilitate, receptivitate la nou, deschidere faţă de schimbare;
- adept al muncii de calitate;
- bun organizator;
- fire neconflictuală;
- comunicativ si empatic;
Art. 8. Membrii comisiei nu pot îndeplini funcţii de conducere în unitatea de învăţământ.
Art. 9. Conducerea operativă a comisiei este asigurată de directorul şcolii sau de un coordonator desemnat de către acesta.
Art.10. Selecţia reprezentanţilor corpului profesoral va respecta următoarea procedură:
- apelul către cadrele didactice din şcoală, împreună cu comunicarea condiţiilor pe care trebuie sa le îndeplinească;
- depunerea unei Scrisori de intenţie a cadrelor didactice, însoţite de Curriculum Vitae si Raport de activitate;
- prezentarea candidaţilor in Consiliul Profesoral;
- alegerea de către Consiliul Profesoral, prin vot secret, a reprezentanţilor cadrelor didactice;
- comunicarea rezultatelor.
Art. 11. Durata mandatului comisiei este de patru ani.
Art. 12. Încetarea calităţii de membru se poate realiza in următoarele condiţii:
- detaşarea persoanei în interesul învățământului;
- ocuparea unei funcţii de conducere;
- la cererea membrului respectiv, fără a fi necesară motivarea cererii;
- în urma retragerii votului de încredere acordat de către Consiliul Profesoral;
- în cazul neîndeplinirii sarcinilor asumate.
Art. 13. Suplinirea unui membru al comisiei se face in caz de:
- concediu de maternitate;
- la expirarea termenului contractului individual de munca încheiat pe durata determinată;
- concediu medical prelungit sau incapacitate temporara de muncă stabilită prin certificat medical;
- pe durata îngrijirii copilului bolnav in vârsta de pana la 7 ani;
Art. 14. Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii se afla in relație de coordonare fata de conducerea scolii şi nu de subordonare.
Art. 15. Conducerea şcolii are datoria morală ca, în colaborare cu autoritatea publică locală, să realizeze recompensarea membrilor comisiei in conformitate cu rezultatele activităţii lor.
CAPITOLUL IV
ATRIBUŢIILE GENERALE ŞI SPECIFICE ALE COMISIEI PENTRU EVALUAREA SI ASIGURAREA CALITĂŢII
Art.16. Atribuţii generale:
a) Elaborează şi coordonează aplicarea procedurilor si activităţilor de evaluare instituţională privind calitatea educaţiei şi asigurare a calităţii, aprobate de conducerea unităţii şcolare, conform domeniilor si criteriilor prevăzute de legislaţia în vigoare.
b) Revizuieşte şi optimizează politicile şi procedurile elaborate
c) Elaborează fişe şi instrumente de autoevaluare
d) Formulează propuneri de îmbunătăţire a calităţii educaţiei, pe care le prezintă conducerii şcolii.
e) Întocmeşte rapoarte de neconformitate şi note de constatare şi propune măsuri corective şi punitive unde este cazul
f) Colectează dovezi pentru întocmirea Raportului de autoevaluare
g) Elaborează anual un Raport de evaluare internă privind calitatea
educaţiei in scoală. Raportul este adus la cunoştinţa beneficiarilor prin
afişare/publicare şi este pus la dispoziţia evaluatorului extern.
h) Cooperează cu Agenţia Romana pentru Asigurarea Calităţii in Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) si cu alte agenţii si organisme abilitate sau instituţii similare din tara si din străinătate, potrivit legii.
Art. 17. Atribuţii specifice:
a.) elaborează un regulament propriu de funcţionare care să fie aprobat de Consiliul de Administraţie şi care să prevadă procedura de selecţie a membrilor comisiei, durata mandatelor, atribuţiile şi responsabilităţile fiecărui membru al comisiei
b.) defineşte, în mod explicit, valorile, principiile şi indicatorii calităţii;
c.) construieşte, prin participare si dezbatere, consensul tuturor purtătorilor de interese (elevi, părinţi, cadre didactice, angajatori, administraţie locala, alţi reprezentanţi ai comunităţii) in privinţa valorilor, principiilor, indicatorilor de calitate;
d.) urmăreşte respectarea, in toate procedurile curente de funcţionare si dezvoltare, a valorilor, principiilor si indicatorilor conveniţi;
e.) evaluează impactul tuturor proceselor (inclusiv si mai ales al procesului de învăţământ) si al activităţilor desfăşurate in şcoală asupra calităţii educaţiei oferite si raportează in fata autorităţilor şi a comunităţii, asupra modului în care a fost asigurata calitatea;
f.) propune măsuri de optimizare/creştere/dezvoltare a calităţii educaţiei oferite de unitatea şcolara – la nivelul conceptului, principiilor, indicatorilor, standardelor privind calitatea, dar si al procedurilor curente care privesc funcţionarea si dezvoltarea scolii;
g.) deţine toate materialele informative despre sistemul de management al calităţii transmise in sistem, fiind obligata sa prelucreze informaţia primita si sa o disemineze in şcoala si către parteneri (elevi, părinţi).
h.) implementează sistemul de management al calităţii.
Director – prof. Hirică Romulus
• Supervizează întreaga activitate a comisiei.
• Aprobă planurile comisiei (de activitate, îmbunătăţire, autoevaluare).
• Evaluează activitatea comisiei.
• Participă la verificarea modului de completare a documentelor oficiale.
• Contribuie la gestionarea dovezilor.
• Realizează raportul de evaluare internă.
• Realizează raportul de autoevaluare.
• Monitorizează activitatea de eleborare, aplicare şi verificare a orarului şcolii.
• Monitorizează activitatea comisiei.
• Stabileşte legătura permanentă între comisie, factorii de decizie şi personalul.
• Reprezintă C.E.A.C. în raporturile cu conducerea unităţii. I.S.J. Argeș , A.R.A.C.I.P., cu celelalte autorităţi
publice, cu orice instituţie şi organism interesat în domeniul de activitate al
comisiei, cu respectarea prevedrilor legale în acest sens.
• Colaborează cu membrii comisiei la verificarea mapelor profesorilor şi
comisiilor, la întocmirea rapoartelor de evaluare.
• Evaluează membrii comisiei C.E.A.C.
FIŞA DE ATRIBUŢII
Coordonator/ responsabil CEAC, Olteanu Mihaela
• Elaborează planul operaţional şi de îmbunătăţire al comisiei.
• Elaborează proceduri pentru îmbunătăţirea calităţii procesului predare-învăţare.
• Elaborează şi aplică chestionare pentru evaluarea calităţii.
• Elaborează documente de lucru ale comisiei.
• Monitorizează procedurile specifice.
• Monitorizează activitatea comisiei.
• Contribuie la gestionarea dovezilor.
• Realizează raportul de autoevaluare.
• Realizează raportul de evaluare internă.
• Realizarea bazei de date cu parcursul absolvenţilor .
o Urmăreşte documentaţia elaborată de I.S.J. Argeș şi A.R.A.C.I.P.
o Colaborează cu membrii comisiei la:
o -verificarea mapelor profesorilor
o -realizarea chestionarelor şi la întocmirea rapoartelor de evaluare.
o Verifică pregătirea examenelor de absolvire şi a elevilor capabili de
performanţă
o Gestionează întreaga documentaţie a comisiei.
secretar în comisie
o Urmăreşte documentaţia elaborată de I.S.J. Argeș şi A.R.A.C.I.P.
o Colaborează cu membrii comisiei la:
-verificarea mapelor profesorilor
-realizarea chestionarelor şi la întocmirea rapoartelor de evaluare.
o Întocmeşte procesele verbale ale întălnirilor membrilor comisiei.
o Monitorizează activitatea de observare a lecţiilor.
o Monitorizează modul de completarea a documentelor oficiale (cataloage,
certificate de competenţă, etc.).
o Monitorizează aplicarea procedurilor.
o Elaborează proceduri pentru îmbunătăţirea calităţii procesului de predare-învăţare.
o Realizarea bazei de date cu parcursul absolvenţilor .
o Elaborează chestionare şi fişe de evaluare.
o Centralizează rezultatele chestionarelor.
o Centralizează fişele de observare a lecţiilor.
o Contribuie la actualizarea bazei de date a instituţiei.
o Gestionează întreaga documentaţie a comisiei.
membru în comisie
• Elaborează planul operaţional şi de îmbunătăţire al comisiei.
• Elaborează proceduri pentru îmbunătăţirea calităţii procesului predareînvăţare.
• Elaborează şi aplică chestionare pentru evaluarea calităţii.
• Elaborează documente de lucru ale comisiei.
• Monitorizează procedurile specifice.
• Monitorizează activitatea comisiei.
• Contribuie la gestionarea dovezilor.
• Realizează raportul de autoevaluare.
• Realizează raportul de evaluare internă.
• Realizarea bazei de date cu parcursul absolvenţilor ..
prof. Laită Elena- reprezentant al sindicatului reprezentativ- membru în comisie
o Monitorizează aplicarea procedurilor.
o Elaborează proceduri pentru îmbunătăţirea calităţii procesului de predare-învăţare.
o Realizarea bazei de date cu parcursul absolvenţilor .
o Elaborează chestionare şi fişe de evaluare.
o Centralizează rezultatele chestionarelor.
o Centralizează fişele de observare a lecţiilor.
o Contribuie la actualizarea bazei de date a instituţiei.
o Gestionează întreaga documentaţie a comisiei.
reprezentantul părinților – membru în comisie
o Asigură relaţia dintre şcoală şi Consiliul Reprezentativ al Parintilor
o Asigură colaborarea şcolii cu comunitatea
CAPITOLUL V
FUNCŢIONAREA COMISIEI
Art.18. Comisia de asigurare a calitătii îsi desfăsoară activitatea in baza următoarelor principii de management al calităţii:
- orientarea procesului instructive-educativ pe client;
- implicarea tuturor factorilor educativi din scoală si din comunitate;
- abordarea de tip procesual ( in pasi) a calitătii;
- abordarea de tip sistemic;
- mentinerea relatiei cu partenerii ;
- egalitatea sanselor si evitarea discriminării;
- pluralismul educaţional;
- orientarea pe rezultate respectiv pe valoarea adăugată sau valoarea creată;
- respectarea autonomiei individuale si instituţionale.
Art. 19.
(1) Comisia funcţionează pe durata unui mandat de doi ani;
(2) Comisia se întruneşte în şedinţă ordinară lunar, respectiv în şedinţă extraordinară, ori de câte ori este cazul, la cererea managerului, a coordonatorului sau a două treimi din numărul membrilor. Şedinţele ordinare sunt statutar constituite în cazul întrunirii a cel puţin două treimi din numărul membrilor.
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, comisia adoptă hotărâri prin votul deschis a două treimi din numărul membrilor prezenţi; hotărârile comisiei se fac publice la avizier/pe site-ul ………………
(4) Membrii Comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii, cu excepţia coordonatorului, pot fi revocaţi la propunerea coordonatorului în următoarele situaţii:
- prin absenţa nejustificată la două şedinţe consecutive sau la patru şedinţe într-un an calendaristic
- dacă se află în imposibilitatea de a-şi îndeplini atribuţiile din diverse motive, pe o perioadă mai mare de 90 zile
- la săvârşirea unor fapte care să atragă răspunderea disciplinară sau penală, repercusiuni asupra imaginii şi prestigiului şcolii
(5) Membrii Comisiei propun Consiliului de Administraţie lista membrilor subcomisiei de observare a lecţiilor şi întocmesc graficul de realizare a asistențelor la ore.
Art. 20. Coordonatorul Comisiei va stabili atribuţiile fiecărui membru.
Art.21.Evaluarea comisiei:
- membrii comisiei sunt evaluaţi la sfârşit de an şcolar, în baza criteriilor stabilite de către coordonator.
- evaluarea coordonatorului se realizează de către C.A. în baza analizei activităţii corespunzătoare fişei de atribuţii.
CAPITOLUL VI
DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
Art. 22.
Coordonatorul Comisiei supraveghează activitatea de informare a tuturor celor interesaţi de calitatea actului educaţional în ceea ce priveşte acţiunile Comisiei.
Art.23. Prezentul Regulament de organizare si funcţionare poate fi modificat, completat şi/sau îmbunătăţit in funcţie de necesităţile ivite pe parcursul activităţii, cu aprobarea Consiliului de Administraţie al şcolii.
Art. 24. Portofoliul de evaluare al comisiei va cuprinde următoarele tipuri de instrumente:
- chestionare;
- fise de autoevaluare;
- declaratii de intentie ale comisiilor de specialitate din scoala;
- ghiduri pentru interviuri;
- ghiduri de observare şi îndrumare a procesului de învăţare-predare;
- ghid pentru structurarea portofoliul profesorului;
- ghid pentru structurarea portofoliului elevului;
- diferite tipuri de proiecte;
- rapoarte scrise;
- fise de apreciere;
- plan operational;
- fise de analiza a documentelor scolii;
- documente de politica educationala;
- SPP-uri
- Metodologii educaţionale;
- ghiduri de bune practici.
Director, Responsabil CEAC,
Prof. Hirică Romulus prof. Bobirica Catalina
Deconectat