Anunț

Ȋn săptămȃna 15-19.12.2025 şcoala nostră desfăşoară programul Şcoala Altfel, iar ȋn săptămȃna 30.03.2026-03.04.2026 Săptămȃna Verde!

#1 2023-04-19 09:53:30

Romulus
Director
Din: Cepari
Data înregistrării: 2023-04-19
Mesaje: 31
Website
Windows 10Chrome 109.0

STRATEGIA DE DEZVOLTARE A UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMANT 2021-2024

Şcoala Gimnazială Nicolae Velea

STRATEGIA   DE DEZVOLTARE A UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMANT 2021-2024

Strategia se bazează pe Planul de Dezvoltare Instituţională (PDI), documentul oficial al  Școlii Gimnaziale „Nicolae Velea”.
I.    VIZIUNEA
       ȘCOALA GIMNAZIALĂ „Nicolae Velea” este o școală în slujba comunității având capacitatea de a funcționa ca o instituție eficientă și echitabilă pentru toate categoriile de copii.
       În parteneriat cu părinții și comunitatea locală, școala noastră oferă copiilor condiții moderne de educație și instruire ajutându-i să-și dezvolte personalitatea, astfel încât fiecare să își găsească încrederea în sine și să își urmeze aspirațiile.
II.    MISIUNEA ORGANIZAȚIEI ȘCOLARE
        Școala noastră va fi locul unde fiecare elev își atinge maximum de capacități intelectuale, morale, civice pentru a se integra într-un mediu social concurențial.
        Demersul nostru educațional, alături de familie și comunitate are ca ideal dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, formarea personalității autonome și creative a tinerilor.
        Așa cum este firesc, școala noastră își propune să modeleze, să dezvolte personalități echilibrate, tolerante, apte pentru integrare, receptive la nou și la schimbare.
     ANALIZA SWOT: 1. Curriculum

           PUNCTE  TARI           PUNCTE  SLABE
* Curriculumul la decizia şcolii pentru ciclul primar se raportează la respectarea nivelului de dezvoltare a copiilor, a abilităţilor individuale ale  acestora şi a opţiunilor părinţilor, subordonându-se în acelaşi timp misiunii şi viziunii şcolii;
* Realizare unui învăţământ incluziv prin mixarea colectivelor de elevi;
* Activităţile de predare, învăţare şi evaluare sunt proiectate în echipă la nivelul comisie de curriculum;
*Abordarea programei se realizează prin metoda proiectelor (învăţare integrată, transdisciplinară).    * Valorizarea insuficientă a activității de învățare a  limbilor străine și a rezultatelor obținute de elevi la concursurile școlare;
* Tentaţia profesorilor de a folosi  în exces  auxiliarele curriculare;
* Greutatea cu care organizaţia obţine sprijin din partea autorităților locale.

OPORTUNITĂȚI                     AMENINȚĂRI
* Existenţa posibilităţii de documentare prin accesul la internet şi la biblioteca şcolii;
*CDS permite valorificarea abilitaţilor individuale ale elevilor;
* Existența manualelor alternative;    *Abundenţa pe piaţă a unor materiale auxiliare   care      uneori      sunt inconsistente si confuze.
* Programul prelungit ar putea conduce la instalarea stării de oboseală în rândul elevilor;
* Lipsa susţinerii de către unele familii a demersului educativ realizat în şcoală;

1.    Resurse umane
        PUNCTE  TARI           PUNCTE  SLABE
* Cadre didactice calificate (100%);
* Cadre didactice care dovedesc spirit creator, realizând prin forţe proprii o serie de mijloace și auxiliare didactice.
* Existenta responsabilităţilor clare în cadrul fiecărei comisii.
* Numirea  ca director al şcolii a unui cadru didactic cu performanţe manageriale şi cu un portofoliu reprezentativ;
* Proiectarea   si   promovarea   unui management eficient si transparent;
* Colaborarea bună cu toţi partenerii educaţionali.    * Insuficienta participare a cadrelor didactice, didactice auxiliare  şi nedidactice  la    programele    de formare/dezvoltare profesională.
* Lipsa de formare a cadrelor didactice pentru educație digitală.
      OPORTUNITĂŢI                AMENINŢĂRI
*Oferta diversificată de formare şi perfecţionare    din    partea  CCD, a universităţilor şi a altor instituţii de formare acreditate.
* Interesul  cadrelor didactice de a participa la programe de formare si dezvoltare profesională.
* Colaborarea conducerii şcolii şi a cadrelor didactice cu numeroase organizaţii şi instituţii de profil din ţară.
* Dezvoltarea unor programe și parteneriate educaţionale cu şcoli şi grădiniţe la  nivel local și naţional.
*Organizarea unor schimburi de experienţă, care favorizează împărtăşirea experienţei şi exemplelor de bună practică;    * Acutizarea situaţiei financiare a familiilor afectează procesul de creștere a sporului natural si generează mutaţii (lipsa locurilor de munca, şomajul, creşterea inflaţiei).
* Scăderea interesului familiilor pentru educația copiilor, pe parcursul şcolarizării, pe măsura trecerii timpului
* Scăderea populaţiei şcolare.

2.    Resurse materiale si financiare
           PUNCTE  TARI           PUNCTE  SLABE
* Existența spaţiilor şcolare destinate încă de la început activităţilor şcolare;
* Existenţa unei biblioteci dotate cu  fond  de  carte  de  specialitate, materiale  informative şi  materiale didactice;
* Mobilier funcţional, adecvat desfăşurării optime a activităţii din şcoală;
* Resursele materiale si financiare sunt eficient utilizate, avându-se în vedere priorităţile specifice;
* Echipament informatic satisfăcător şi pentru compartimentul  administrativ financiar;    * Spaţii relativ insuficiente pentru desfăşurarea activităţilor de laborator;
* Insuficienta dotare cu echipamente IT, necesare atât elevilor, cât și dascălilor.;
* Deficienţe de relaţionare cu reprezentanţi ai comunităţii locale în vederea realizării reparaţiilor curente şi a dezvoltării bazei materiale a şcolii;
* Număr insuficient de calculatoare utilizate în procesul de învăţământ;

     OPORTUNITĂŢI       AMENINŢĂRI
* Existenţa  programelor comunitare de atragere de fonduri.
* Existenţa parteneriatelor la nivel naţional.
* Relaţionarea cu alte ONG-uri;    *Legislaţia referitoare la  sponsorizare prezintă carenţe şi este neofertantă pentru posibilii sponsori .
*Ritmul   accelerat   al   schimbărilor conduce   la   uzura   echipamentelor existente;

4.Relatii cu comunitatea
       
           PUNCTE  TARI            PUNCTE   SLABE
*Implicarea activă şi dinamică a unor membri ai Comitetelor de părinţi pe şcoală şi pe clase;
* Colaborarea şcolii cu licee  în vederea creşterii performanţelor şcolare;
* Existenţa unor parteneriate cu instituţii culturale pentru diversificarea ofertei   activităţilor extracurriculare;
*Strânsa colaborare cu părinţii copiilor;
* Accesul şcolii la programe europene ce promovează dezvoltarea relaţiilor comunitare;    * Dezinteresul unor părinţi pentru  întâlniri periodice la nivelul unităţii;
* Incapacitatea organizaţiei de a obţine un sprijin mai susţinut din partea Direcţiei pentru Învăţământ şi a Direcţiei pentru Protecţia Copilului în vederea asigurării suportului necesar integrării copilor cu CES.
* Lacune ale mecanismelor de comunicare intra şi inter – instituţionale
          OPORTUNITĂŢI            AMENINŢĂRI
*Posibilitatea promovării imaginii şcolii prin intermediul paginii web, al altor site-uri de profil, a mass-mediei;
*Implicarea părinţilor în susţinerea intereselor şcolii;     *Absenţa unor mecanisme eficiente care să faciliteze parteneriatul dintre  şcoală şi comunitate;                         

OBIECTIVE STRATEGICE:
1.    Dotarea cu echipamente IT a tuturor sălilor de clasă
Pentru realizarea acestui obiectiv, în calitate de director am reparat calculatoarele aflate în inventarul școlii, toate defecte de circa doi ani, în urma unui trăznet. Laboratorul de informatică fusese părăsit, elevii neputând folosi niciun dispozitiv în cadrul orelor. Dintr-un total de 16 calculatoare am reușit repararea a 11 dintre ele, restul trebuind să fie înlocuite. Am depistat un număr de 10 calculatoare funcționale, aflate la o structură a școlii, unde își desfășoară activitatea o grupă de grădiniță și o clasă, cu învățămât simultan (clasele pregătitoare-clasa a IV a). Fiecare dintre ele folosește doar câte un PC, restul o să le redistribui în sălile de clasă care nu au niciun calculator.

2.    Impulsionarea participării cadrelor didactice la programele de formare/dezvoltare profesională
Acest obiectiv o să fie realizat în proporție de 100% într-un interval de 2-3 ani, prin alocarea sumelor necesare plății acestor cursuri, plată realizată în urma verificării nivelului de pregătire profesională a fiecărui salariat în parte și a depistării nevoilor de formare de competențe necesare în procesul instructiv-educativ, inclusiv competențe digitale.

3.    Întărirea parteneriatului școală-familie
Acest obiectiv va putea fi realizat într-o proporție de 20-30% în decursul unui an școlar prin implicarea părinților în viața școlii, a elevilor, prin informarea permanentă a Comitetului Reprezentativ al Părinților, prin discutarea aspectelor ce vizează implicarea lor în educația copiilor, ajutorul pe care trebuie să îl acorde permanent în procesul instructiv-educativ.
4.    Formare cadrelor didactice pentru educație digitală

PLAN DE ACȚIUNI PENTRU FORMAREA CADRELOR DIDACTICE PENTRU EDUCAȚIE DIGITALĂ


Obiective Operaționale    Măsuri și acțiuni    Termen    Responsabili
I. Crearea unui sistem de auditare a nivelului de competențe pentru cadrele didactice din școală    1.1. Dezvoltarea unui mecanism de evaluare a nevoilor și competențelor cadrelor didactice (autoevaluare, evaluare colegială, evaluarea superiorului, evaluarea beneficiarilor)
1.2. Generalizarea utilizării instrumentului SELFIE (școala noastră a început folosirea acestui instrument în octombrie 2021).
    Iunie 2022    Directorul
Responsabil Comisia Curriculum
Responsabil C.E.A.C.
II. Formare inițială de calitate pentru cadrele didactice     2.1.    Clarificarea și validarea profilului de competențe -inclusiv componenta de competențe digitale.
2.2.    Dezvoltarea competențelor digitale, familiarizarea cu și utilizarea de metode și tehnici de predare moderne, adaptate la contextul actual și stadiul evoluției tehnologice .
2.3.    Promovarea programelor de studiu, care să urmărească dezvoltarea competențelor digitale pentru toate cadrele didactice din școală.
2.4.    Aprofundarea competențelor digitale pentru managementul școlii.
2.5.    Introducerea modulelor de securitate IT, ca parte integrată a competențelor digitale.
    Iunie 2022    Responsabil C.E.A.C.








CCD, Furnizorii de formare profesională






Informatician
III. Formare continuă de calitate pentru cadrele didactice care desfășoară activitate de predare    3.1. Organizarea de sesiuni de formare continuă în vederea dezvoltării competenței digitale la toate cadrele didactice.
3.2. Formarea de competențe digitale și pedagogie digitală, inclusiv cele legate de selectarea și utilizarea eficientă a instrumentelor și resurselor disponibile online pentru scopul educațional propus pentru toate cadrele didactice.
3.3. Organizarea unui nou cadru de monitorizare și evaluare a gradului de aplicare în practică a competențelor obținute prin cursurile de formare inițială și continuă.    Iunie 2023    Informatician



CCD, Furnizorii de formare profesională


Monitorizarea se realizează de către conducere, cu implicarea informaticianului, responsabilului C.E.A.C. și a celui de curriculum.
IV. Formarea continuă a altor specialiști din sistemul de educație    4.1 Participarea la Programe de formare pentru alte categorii de personal (directori, consilieri școlari, bibliotecari, etc.)
4.2. Crearea și sprijinirea de ”comunități de învățare”, pentru schimburi de experiență, modele de bune practici și pedagogie digitală pentru cadrele didactice și personalul auxiliar din unitățile de învățământ
    August 2023    CCD, Furnizorii de formare profesională


Monitorizare:
Director                                                                                                                                          Responsabil C.E.A.C.

                                                                                                DIRECTOR,
                                                         prof. Romulus-Petrișor Hirică

Deconectat

,
[Bot] ClaudeBot

Subsol forum